Opgavebeskrivelse

I MovingArt-workshoppen skulle vi lave en kort animation baseret på et klassisk maleri. Opgaven gik ud på at undersøge maleriets historie, udvikle en fortælling og derefter bruge animation til at bringe det til live. Jeg valgte A Kitchen Idyll (1873) af Anton Ebert, fordi det føles så hyggeligt og roligt. Maleriet viser en simpel køkkenscene, der virkelig fangede mig med sin varme og nostalgi. Jeg tænkte, at det ville være sjovt at tilføje lidt humor og liv til scenen, uden at fjerne den idylliske stemning.
Idésamling og Forberedelse
For at komme i gang brugte jeg tid på at studere maleriet nøje og forestille mig, hvad der kunne ske, hvis scenen blev levende. Katten fangede hurtigt min opmærksomhed – den virkede som om, den ville få fat i kødet uanset hvad. Idéen udviklede sig til en historie, hvor katten prøver at stjæle kødet fra bordet, men ender med at skabe kaos. Den vælter grøntsagerne, kvinden taber kødet, og alt falder til gulvet. Til sidst griner kvinden bare af hele situationen, mens katten selvfølgelig er glad for, at kødet nu er inden for rækkevidde. Jeg lavede et simpelt storyboard for at holde styr på handlingen og sikre, at det hele passede sammen og føltes naturligt.
Proces

Processen startede i Photoshop, hvor jeg begyndte at klippe elementer ud fra maleriet, som jeg ville animere – fx katten, kvinden, kødet og grøntsagerne. Det krævede en del arbejde, fordi baggrunden også skulle se pæn og naturlig ud, når jeg fjernede ting fra den. Photoshop var lidt en udfordring her, især fordi AI-værktøjerne ikke altid fungerede, som jeg havde håbet. Det blev en langsom og manuel proces.

Efter Photoshop rykkede jeg til After Effects for at sætte animationen sammen. Jeg startede med baggrunden og byggede så de forskellige bevægelser op lag for lag. Det var sjovt at få katten til at springe og grøntsagerne til at falde – det gav virkelig liv til scenen. Jeg fokuserede på at få bevægelserne til at se naturlige og flydende ud, så animationen både var tro mod maleriet og lidt underholdende. Det tog tid, men det var fedt at se det hele samle sig.
Produkt
Reflektion
Jeg har lært virkelig meget af denne opgave – både teknisk og kreativt. Først og fremmest har jeg fået en bedre forståelse for, hvordan man planlægger og udfører en animation, fra idé til færdigt produkt. Jeg har også udviklet mine færdigheder i Photoshop, især når det gælder detaljearbejde og redigering af billeder. I After Effects har jeg lært, hvor vigtigt det er med små detaljer i bevægelserne for at gøre en animation levende.
Noget af det, der gik godt, var historien og stemningen i animationen. Jeg synes, jeg fik skabt noget, der både føltes tro mod maleriet og samtidig tilføjede en humoristisk og sjov twist. Men der var også udfordringer. Klippearbejdet i Photoshop tog længere tid, end jeg havde regnet med, og jeg måtte være ret kreativ for at få alt til at se så naturligt ud som muligt. Hvis jeg skulle gøre noget anderledes, ville jeg nok bruge mere tid på at finpudse animationens bevægelser, så de blev endnu mere flydende.
Alt i alt er jeg ret tilfreds med resultatet. Det har været en sjov proces, og jeg føler virkelig, at jeg har lært noget, som jeg kan tage med videre til fremtidige projekter.